Tip 1: Trends Social Media 2018

Wat zijn de trends op Social Media anno 2018?

  • Instagram steeds populairder ook voor bedrijven
  • Facebook Messenger op FB page / bedrijfspagina's
  • Video's
  • 'Engaging content'

Instagram

Instagram is een van de meest populaire sociale netwerken van dit moment. Het is niet meer, zoals veel mensen denken, alleen voor een heel jong publiek. De doelgroep tot 39 jaar neemt snel toe.Door deze stijging maken steeds meer bedrijven gebruik van Instagram. Het aantal gebruikers in Nederland begin 2018 was 4,1 miljoen.Daar er nog steeds niet veel bedrijven de weg naar Instagram hebben gevonden is adverteren op Instagram relatief goedkoop. Slechts één op de drie bedrijven adverteren op Instagram.Het is dus heel interessant om als bedrijf een Instagram account te maken en beginnen met adverteren.

Je kan op Instagram ook een bedrijfsaccount aanmaken. Hoe? dat leggen we in komende tijd uit in één van onze andere tips.Dus volg ons op Facebook of Instagram.

Facebook Messenger

Er is een dalende trend in het gebruik van Facebook vooral onder de jongere tot 20 jaar. Die ruilen Facebook om voor Instagram.Ook is het Facebook algoritme veranderd waardoor Facebook Pages / bedrijfspagina's minder goed getoont worden.Dus 'engaging content' c.q. relevante content wordt steeds belangrijker.Maar ook persoonlijk contact met de klanten is belangrijk. En daar speelt Facebook op in door de gebruikers direct op de Facebook page / bedrijfspagina via Messenger te laten communiceren met het bedrijf.Maak dus gebruik van Messenger, als je een Facebook bedrijfspagina heb, om je klanten te bereiken.

Video's

Volgens Facebook zal dit jaar 70% van de gedeelde content uit video's bestaan. Met videoposts heb je dus het meeste bereik, gevolgd door afbeeldingen met tekst, quotes en daarna een link in je bericht.
Niet alleen video's op Facebook maar ook op Instagram, LinkedIn en YouTube zijn populair bij gebruikers. Maak hier dus gebruik van.Een gratis tool om makkelijk video animaties te maken is Adobe Spark Video. Wij gaan dit later toelichten dus blijf ons volgen!

Engaging content

Wat is engaging content? 'Boeiende inhoud'? Eerlijk gezegd kan ik daar niet precies de goede Nederlandse vertaling voor vinden.Mensen zijn het een beetje zat om alleen maar schreeuwige reclames of aanbiedingen voorbij te zien komen op Social Media.Ik klik zelf zelden op reclame of aanbiedingen. Als ik wat wil kopen, dan ga ik daar bewust naar op zoek. En ja, als er dan een aanbieding is, dan wil ik daar wel naar kijken.

Maar hoe bereik je dan je klanten?
Door relevante content op je website, posts e.d. te delen. Door vertrouwen te winnen van je klanten en authentic te zijn.
Door je expertise in je vak te delen met je klanten, door te luisteren naar je klanten en vragen te stellen.
Daarom is bijv. Facebook Messenger goed gereedschap om je klanten te bereiken die op Facebook zijn.

  • Identificeer je met je klant, spreek dezelfde taal, gebruik niet te veel jargon
  • Wees relevant, verplaatst je in de klant; wat wil de klant horen, wat interesseert hen
  • Maak je boodschap niet te lang maar simpel en helder
  • Speel in op emoties, deel grappig, leuke momenten
  • Stel vragen waardoor communicatie onstaat met je klanten
  • Probeer een eigen stijl te creëren zowel in je tekst als visueel
  • Toon wat meer over de mensen in het bedrijf dan alleen een product of dienst
  • Maar wees professioneel
  • Gebruik wel mooie foto's en grafische elementen (en niet het klikje van de vakantie met tegenlicht)

Tegenwoordig kan je met je smartphone hele mooie foto's maken. Je moet wel met een aantal zaken rekening houden als je wil dat deze foto's professioneel overkomen.
Natuurlijk zijn er online ook gratis foto's te krijgen via diverse websites. 'Pluk' nooit zomaar een foto van het Internet. Hier kan copyright op staan.Met Canva en Adobe Spark post kan je met je eigen foto's en foto's uit stockfotografie hele mooie beeldmateriaal maken voor je posts.

Wij komen hier op terug!

COPYRIGHT © PAGE DESIGN | SITEMAP | PRIVACY BELEID | ALGEMENE VOORWAARDEN